دبستان میلاد جوانرود

تعلیم وتربیت

دبستان میلاد جوانرود

تعلیم وتربیت

افزایش اثر بخشی معلمان در فرایند تدریس


 

افزایش اثر بخشی معلمان در فرایند تدریس

یک معلّم اثر بخش چه کسی است ؟ معلّم اثر بخش کسی است که به گونه ای متناسب ، اهدافی را که مستقیم یا غیر مستقیم با یادگیری دانش آموزان مرتبط است ، محقق می نماید .

دستور العمل هایی برای اثر بخشی معلمان :


*ایجاد فرصت برای یادگیری

در مورد ایجاد فرصت برای یادگیری باید ارزیابی های دوره ای صورت گیرد ، به ویژه در مورد آن دسته از موضوعاتی که تماماً و یا اساساً در مدرسه یاد گرفته می شود .

*تکلیف درسی

الف ) تکالیف درسی واگذار شده به دانش آموزان نه تنها باید بر مبنای ارتباط تکلیف با اهداف و مقاصد انتخاب گردد ، بلکه باید متناسب با خود دانش آموزان نیز باشد .

ب ) تکلیف شامل تکلیف خانه باید بر یک مبنای منظم و مداوم به دانش آموزان داده شود . چون تکلیف خانه باعث می شود آنچه که دانش آموزان از پیش یاد گرفته اند عمیقاً فرا گرفته و یا تمرین کنند .

ج ) دانش آموزان باید در مقابل تکلیف ، شیوه و کیفیت آن پاسخ گو باشند . در حقیقت معلّمان باید اطمینان یابند که دانش آموزان خودشان کار می کنند و از مهارت های مورد نیاز جهت انجام کیفی تکالیف مورد انتظار برخوردارند .

د ) معلّمان باید هنگام فعالیت های کلاسی بر کار دانش آموزان چه انفرادی و چه گروهی نظارت داشته باشند تا برای همدیگر مزاحمت ایجاد نکنند .

هـ ) معلّمان باید از اطلاعات بدست آمده از تکالیف دانش آموزان نه تنها برای ارزش یابی آنان بلکه بر اساس آن ، چگونگی ادامه ی کار  و آموزش های اضافی را نیز به منظور رفع اشتباهات یادگیری و بدفهمی های دانش آموزان تدارک ببینند .

*محیط و فضای کلاسی

الف ) معلّمان باید کلاسهای درسی جذاب و عملی را بیافرینند . بخشی از این منظور با در اختیار گذاشتن تجهیزات و وسایل لازم و ضروری مربوط به دانش آموزان است . روشن است کلاسهایی که جذاب نبوده و از ویژگی های کارکردی بی بهره باشند اثر بخشی معلّم را آسیب پذیر میکنند . معلّمان اثر بخش با بهره گیری از نمایش رنگ ، نور ، درجه حرارت ، کلاسهای جذاب و کارکردی را می آفرینند

ب ) معلّمان باید کلاسهای درسی وظیفه مدار را بیافرینند . در این کلاسها معلّمان و دانش آموزان دارای کار و فعالیتی برای انجام دادن هستند تا به اهداف مربوطه دست یابند .

ج ) معلّمان باید کلاسهایی را ایجاد کنند که در آنها توجه و احترام متقابل میان آنها و دانش آموزان و نیز همبستگی لازم در بین دانش آموزان وجود داشته باشد .

*مشارکت دانش آموزان درروند یادگیری

الف ) دانش آموزان را باید برای تلاششان در یادگیری تشویق کرد .

ب ) معلّمان باید معیارهایی را برای موفّقیّت دانش آموزان مشخص کنند .

ج ) زمانی که دانش آموزان درجای خود به انجام تکالیف می پردازند ، معلمان باید در کلاس قدم بزنند و نحوه ی انجام تکالیف را نظارت کنند .

هـ ) استفاده معلّمان از فنونی که توجه ، دقت و مشارکت دانش آموزان را دربر داشته و به اثر بخشی  آنان کمک کند .

منبع : افزایش اثر بخشی معلمان در فرایند تدریس  _  ترجمه : دکتر محمد امینی  _  تهیه کننده :رستمی 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد