نخوردن صبحانه میتواند اثرات منفی بر یادگیری داشته باشد . در شرایط طبیعی ناشتایی در کوتاه مدت مکانیسم هموستاتیک گلوکز خون را در سطحی ثابت نگه میدارد تا برعملکرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت ناشتایی طولانیتر باشد ، نگهداری قند خون در سطحی که مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد ، دشوارتر شده و یادگیری و تمرکز حواس را مختل میسازد . بررسیهای اخیر نشان داده است که حفظ قند خون در محدوده طبیعی ، موجب بهبود عملکرد مغز و یادگیری ، ساخته شدن " استیل کولین " است که به عنوان ناقلی عصبی نقش آن در تقویت حافظه به اثبات رسیده است .